سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیا محل امتحان و آزمایش | هیئت عاشقان امامت و ولایت

***نسیم معرفت***

 

هیج کسی از امتحان الهی مُعاف نیست !!

 

مَا زَالَ الزُّبَیْرُ رَجُلاً مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ حَتَّى نَشَأَ اِبْنُهُ الْمَشْؤُومُ عَبْدُاللّهِ . زُبَیْر (زُبَیْر بن عَوام) پیوسته مردى از طرفداران  و از یاران خاصِّ ما اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) بود تا این که فرزند شوم و نامبارکش عبد اللّه بوجود آمد و نُشو و نما کرد و بزرگ شد و مُنحرف گردید و او را (پدرش) را نیز گمراه ساخت.

(نَهجُ البَلاغَه  فَیضُ الأِسلام حِکمت 444 . - نَهجُ البَلاغَه صُبحی صالِح حِکمت 453 )


«
مَا زَالَ الزُّبَیْرُ رَجُلاً  مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ حَتَّى نَشَأَ اِبْنُهُ عَبْدُاللّهِ فَأَفْسَدَهُ» :  یعنی زُبَیْر (زُبَیْر بن عَوام) پیوسته همراه ما و  حامی و حمایت کننده ما اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  بود تا وقتی که پسرش عبدالله بزرگ شد و مُنحرف گشت و او را (پدرش) فاسد کرد .

( قامُوسُ الرِّجال از علّامه شیخ مُحمَّد تقی شُوشتری یا تُستَری معروف به شَیخ شُوشتری، ج 5، ص 449 . - شرح نَهجُ البَلاغَه اِبن ابِی الحَدید مُعتَزِلی ج 4 ص 79 . )


***  یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَ لاَ أَوْلاَدُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ . 
ای کسانی که ایمان آورده اید ، مَبادا اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل کنند  و کسانی که چنین کنند از زیانکاران هستند .   سوره مُنافِقون آیه 9 .


منابع حدیثِ فَوق : نَهجُ البَلاغَه  فَیضُ الأِسلام حِکمت 444 . - نَهجُ البَلاغَه صُبحی صالِح حِکمت 453 - اُسدُالغابَة ج 3 ص 244 حدیث 2947  -شَرح نَهجُ البَلاغَه اِبن اَبِی الحَدید اَلمُعتَزِلی ج 2 ص 167 - اَلعِقدُالفَرید ج3 ص314 -شَرح نَهجُ البَلاغَه اِبن ابِی الحَدید مُعتَزِلی ج 4 ص 79 -  دانشنامه اَمیرُالمُؤمنین  (عَ) از آیت الله مُحمَّد مُحمَّدی رَی شهری ج4 ص 527  . - شَرح ‏نَهجُ ‏البَلاغَه اِبن اَبِى الحَدید ج 20 ص 102 حِکمت461 .

 

انسان ها به عِلَل مختلف از جمله به جهت تربیت و رشد و یا آشکار شدن ماهیّتِ درونی آنها پیوسته تا مادامی که در این عالم  زندگی می کنند در معرضِ فِتنه ها و  اِبتِلاء ها و امتحان ها و آزمایش های گوناگون  هستند . خداوند متعال انسان ها را به امور مادی و معنوی و بواسطه نیکی ها و بدی ها و به خیر و شر و به فقر و غنا و سَرّاء و ضرّاء و خوشی و ناخوشی و بیماری و سلامتی و به صبر و بی صبری و به خشم و غضب و به خَوف و ترس و گرسنگی و تشنگی و به جنگ و صُلح و به شکست و پیروزی  و به اوامر و نواهی و حرام و حلال و مَحرَم و نامَحرَم و اطاعت و عصیان و به هدایت و ضلالت و حقّ و باطل و به رعایت حق دیگران و عدم آن و  به سکوت و سخن و به گفتار و کردار و به سود و زیان  و فزونی و کاستی و گرانی و ارزانی و به مال و اموال و زن و فرزند و اولاد  و مِلک و دارایی و ثروت و  به زینت و جمال و کمال و مُلک و مقام و منزلت و شهرت و  به علم  و فضل و دانش و غیره مورد آزمایش قرار می دهد و هیج کسی از امتحان الهی مُعاف نیست !!  در سوره اعراف آیه 168 آمده است : وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّیِّئاتِ : و آنان (بنی اسرائیل) را با نیکى‌ها و بدى‌ها آزمودیم . و در سوره انبیاء آیه 35  آمده است  : وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً : و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می کنیم . و در سوره عنکبوت آیه 2 چنین آمده است : أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ : آیا مردم گمان کردند همینکه بگویند: «ایمان آوردیم» کفایت می کند و به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد؟!  . و در آیه 155 از سوره بقره آمده است : وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ‌  : قطعاً همه شما را با چیزی از ترس ، گرسنگی ، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها ، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان . و در سوره مُحَمَّد (ص)  آیه 31 چنین آمده است : وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجاهِدِینَ مِنْکُمْ وَ الصَّابِرِینَ : ما همة شما را قطعاً آزمایش می کنیم تا معلوم شود، مجاهدان واقعی و صابرین از میان شما کیانند . و در آیه 154 از سوره آل عِمران آمده است : وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ ما فِی صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِکُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ و «حادثه جنگ اُحُد» براى آن است که آنچه را در سینه‌هاى شماست ، خدا بیازماید و آنچه را در دل دارید ، پاک و خالص گرداند و خداوند به آنچه در سینه‌هاست  آگاه و داناست .  و در سوره آل عِمران آیه 186 چنین آمده است : لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذىً کَثِیراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ  : قطعاً شما در اموال و جان‌هاى خویش آزمایش خواهید شد و از کسانى «یهودیان» که پیش از شما کتاب آسمانى داده شده‌اند و  از کسانى «مُشرِکین» که شرک ورزیده‌اند ، آزار بسیارى مى‌شنوید و اگر صَبورى و پرهیزگارى پیشه کنید  پس قطعاً آن «صبر و شکیبایی» نشانه‌ عزمِ استوار شما در کارهاست .    یکی از مواردی که انسان ها مورد آزمایشِ جِدّی قرار می گیرند مسئله زن و همسر و فرزند و اولاد است . انسان ها طبعاََ و غریزةََ به خانواده و زن و همسر و بچه و فرزندان و اولاد خود وابستگی و علاقه دارند و این چیز طبیعی است و اسلام نه تنها این کار را مذمت نمی کند بلکه سفارش به تحکیمِ بُنیان خانواده و توصیه به محبت  و نیکی و خدمت کردن به آنها نموده است . آنچه که از نظر آیات و یا روایات مورد مذمت و نهی قرار گرفته این است که انسان به گونه ای به  همسر و زن و فرزند وابسته و علاقمند باشد که او را از مسیر حق مُنحرف سازد و زن و همسر و فرزند و خانواده خود را بر فرامین الهی مقدم بدارد و اوامر و نواهی  و حدود الهی را پُشت سر اندازد و مرتکب نافرمانی و معصیت و گناه شود . گاهی برخی از چیزهایی که ما دوست می داریم در واقع بر ضرر ما است و گاهی هم چیزهایی را که ناپسند می داریم در واقع به نفع ما هست . در آیه 116 از سوره بقره چنین آمده است : وَ عَسى‌ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‌ . « و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى که خیر شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى که ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند صلاح شما را مى‌داند و شما نمى‌دانید.» .  . ...  ... 

ادامه مطلب .....   ....   رجوع به پایگاه اندیشوران حوزه+ http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18298 .

 


*** آیت  الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


************************************

 

 


 

 




تاریخ : سه شنبه 99/11/14 | 11:38 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی